Hioba 36: 11-14
"Jeśli będą posłuszni i będą Mu służyć, dopełnią swoich dni w dobrobycie, a swoje lata w rozkoszach. Ale jeśli nie usłuchają, od miecza zginą, umrą bez poznania. Lecz ludzie obłudnego serca gromadzą gniew, nie wołają o pomoc, gdy ich wiąże. Niech w młodości umiera ich dusza i ich życie zaniknie wśród nierządników." TNP
"Jeżeli
Go słuchają, a służą Mu, trawią dni swoje w szczęściu, a lata swe w
rozkoszy. Jeżeli zaś posłuszni nie są, tedy przechodzą pod miecz a
giną dla braku poznania. Bo jako nieuczciwi sercem burzą się w
gniewie, a nie wołają nawet do Niego, gdy ich wiąże. Zamiera przeto w
sile młodzieńczej dusza ich, a żywot ich na równo z tymi, którzy hańbie
się oddali." Cylkow
"Jeśli posłuchają i zaczną (Mu) służyć, dopełnią swoich dni w szczęściu i swoich lat przyjemnie. Lecz jeśli nie posłuchają, przeminą od ciosu )i zgasną jak (ludzie) bez poznania. Bezbożni sercem ściągają sobie gniew; nie wołają o pomoc, gdy ich wiąże. W młodości umiera ich dusza, a ich życie – (ginie) przez aniołów (śmierci)." Przekład dosłowny
Jeśli będą Mu posłuszni i będą Mu służyć
Elihu wyjaśnia błogosławieństwo posłuszeństwa Bogu.
Stwierdza, że kiedy ludzie zdecydują się być posłuszni Bogu i Mu służyć,
doświadczą życia naznaczonego dobrobytem i zadowoleniem. Przesłanie
Elihu jest proste: ci, którzy dostosują się do Bożych dróg i Mu służą,
znajdą spełnienie i pokój w swoim życiu. Nie chodzi tylko o bogactwo
materialne; obietnica obejmuje życie pełne celu, radości i satysfakcji.
Elihu
podkreśla, że posłuszeństwo prowadzi do błogosławieństw wykraczających
poza doraźne okoliczności. Jego słowa mają na celu zachęcenie Hioba,
przypominając mu, że wierność Bogu prowadzi do ostatecznego pokoju,
nawet jeśli droga do niego jest trudna. Posłuszeństwo
Bogu prowadzi do spełnionego życia. Nie jest to gwarancja życia wolnego
od trudności, ale obietnica, że Bóg zatroszczy się o tych, którzy Mu
się oddają, i będzie im błogosławił.
„Dobrobyt”, "szczęście", "rozkosz" i „zadowolenie”.
Słowa te niosą ze sobą poczucie dobrostanu i spełnienia, sugerując, że
ci, którzy są posłuszni Bogu, mogą oczekiwać życia pełnego celu i
satysfakcji. Słowa Elihu tworzą związek przyczynowo-skutkowy:
posłuszeństwo prowadzi do błogosławieństwa, pokazując, że Bóg szanuje
tych, którzy Go szanują i są Jemu posłuszni.
Słowa Elihu są również pocieszającą obietnicą w kontekście cierpienia
Hioba. Kontrastuje ona z trudnościami, których doświadcza Hiob,
podkreślając, że błogosławieństwa Boże przychodzą do tych, którzy
pozostają wierni, nawet jeśli ich podróż wiąże się z próbami. Przekaz Elihu jest pełen nadziei i zachęty, przypominając Hiobowi, że wierność Boga
jest niezmienna.
„Błogosławiony człowiek, który ma upodobanie w prawie Pana… Ten
człowiek jest jak drzewo zasadzone nad strumieniami wody, które wydaje
owoc w swoim czasie”. Psalm
1:1-3; "Przyszedłem, aby [owce] miały życie i miały je w obfitości”. Jan 10:10
Lecz jeśli nie usłuchają, zginą
Elihu wyjaśnia konsekwencje ignorowania Bożego
prowadzenia. Ostrzega, że kiedy ludzie decydują się nie słuchać Boga,
ryzykują poważne konsekwencje – symbolizowane tutaj przez „miecz” i
„śmierć bez wiedzy”. W języku biblijnym „miecz” często symbolizuje sąd,
przemoc lub destrukcyjny koniec. Mówiąc o „śmierci bez wiedzy”, Elihu ma
na myśli, że ci, którzy odrzucają Boże napomnienie, stracą zrozumienie i
mądrość płynące z podążania za Nim.
Elihu
podkreśla, że nieposłuszeństwo wobec Bożego pouczenia ma realne
konsekwencje. Bóg oferuje napomnienie nie po to, by karać, lecz by
chronić i prowadzić. Odrzucając je, ludzie wkraczają na ścieżkę, która
odwodzi od błogosławieństw i celu, jaki Bóg dla nich ma.
Bóg,
jako nasz Stwórca, oferuje wskazówki, które prowadzą do życia, mądrości
i spełnienia. Kiedy odmawiamy słuchania, tracimy wszystko, czego Bóg
dla nas pragnie, w tym zrozumienie, rozwój i relację z Nim. Słowa Elihu
przypominają, że ignorowanie Boga ma poważne konsekwencje, ponieważ Boże
instrukcje zawsze mają na celu nasze dobro.
„Ponieważ
znienawidzili wiedzę i nie chcieli bać się Pana… będą spożywać owoc
swoich dróg i nasycą się owocem swoich zamysłów”. Księga Przysłów 1:29-31; „Jeśli będziecie chętni i posłuszni, dobra ziemi będziecie
spożywać; lecz jeśli się sprzeciwicie i zbuntujecie, miecz was pożre”. Izajasz
1:19-20; „Lecz każdy, kto słucha tych słów moich, a nie wypełnia ich,
podobny jest do człowieka głupiego, który dom swój zbudował na piasku." Mateusz
7:26-27 Pan Jezus ostrzega przed niebezpieczeństwami ignorowania Jego nauk, używając
metafory walącego się domu, aby podkreślić cenę nieposłuszeństwa.
Człowiek bezbożny [nieuczciwy] w sercu chowa urazę;
nawet gdy On go skrępuje,
nie woła o pomoc
Elihu mówi o ludziach, którzy zatwardzili swe serca
przeciwko Bogu, opisując ich jako „bezbożnych w sercu”. Zwraca uwagę, że
osoby te często reagują na trudności urazą, a nie pokorą. Nawet gdy
stają w obliczu prób lub dyscypliny – symbolizowanej tutaj przez bycie
„skrępowanym” – nie zwracają się do Boga o pomoc.
Zamiast szukać Bożego przewodnictwa lub pocieszenia, uparcie trzymają
się urazy, gniewu, odmawiając nawet uznania, że potrzebują Jego pomocy.
Słowa
Elihu stanowią ostrzeżenie przed niebezpieczeństwami pychy i
zatwardziałego serca. Zasadniczo mówi on, że gdy ludzie doświadczają
trudności, mogą albo zwrócić się do Boga w pokorze, albo odrzucić Go z
goryczą. Ten werset podkreśla wagę prawidłowego reagowania na Boże karcenie sercem
gotowym szukać Jego pomocy. Ludzie bezbożni są przepełnieni gniewem i urazą, często obwiniają innych za swoje problemy i odmawiają wzięcia odpowiedzialności za swoje niecne czyny.
Ten fragment pokazuje nam, jak ważne jest pokorne serce przed Bogiem,
zwłaszcza w trudnych chwilach. Werset trzynasty sugeruje, że Bóg pragnie, aby
ludzie zwracali się do Niego w chwilach próby, a nie pozostawali
zgorzkniali i zamknięci w sobie.
"Nebukadnesar, król Babilonu...
odstawił mnie jak puste [bezużyteczne] naczynie"
Jeremiasza 51:34
odstawił mnie jak puste [bezużyteczne] naczynie"
Jeremiasza 51:34
"i [ludzie] bluźnili imieniu Boga, który ma władzę nad tymi plagami; a nie upamiętali się, aby oddać Mu chwałę... i bluźnili Bogu nieba za swój ból i za swoje wrzody; i nie upamiętali się ze swoich czynów... i bluźnili ludzie Bogu z powodu plagi gradu, gdyż plaga jego była bardzo wielka." Objawienie Jana 16:8-21
Zamiera przeto w sile młodzieńczej dusza ich
Werset czternasty sprawia dość spore kłopoty tłumaczom. Hebrajski wyraz
'gadesh' występuje również m.in w 5 Mojż 23:17 - "nie będzie sodomity
wśród synów Izraela. Słowo 'qadesh' powinno się tłumaczyć jako prostytutka świątynna, prostytutka kultowa, męska prostytutka świątynna.
„Umierają w młodości wśród mężczyzn uprawiających prostytucję w świątyniach”.
„Umierają w młodości wśród mężczyzn uprawiających prostytucję w świątyniach”.
"They die in their youth, among male prostitutes of the shrines." NIV
"I tak zamiera ich młode życie, które było jak życie nierozumianych dzieci." BWP
"I tak zamiera ich młode życie, które było jak życie nierozumianych dzieci." BWP
"Toteż ich dusza umiera w kwiecie wieku, kończą swe życie wśród nierządników świątynnych." BW
"Umierają w młodości, swoje życie spędzają wśród rozpustników." IBG
"Ich oddech zgaśnie w młodości, życie ich przerwane będzie przez wysłanników." LXX
"Umierają w młodości, swoje życie spędzają wśród rozpustników." IBG
"Ich oddech zgaśnie w młodości, życie ich przerwane będzie przez wysłanników." LXX
"wyginą za dni młodości, a życie ich godne pogardy." BT
"Niech więc ich dusza umrze w młodości, a ich życie zostanie zranione przez zwiastunów śmierci." tłumaczenie Septuaginty Brentona
"Niech więc ich dusza umrze w młodości, a ich życie zostanie zranione przez zwiastunów śmierci." tłumaczenie Septuaginty Brentona
Elihu ostrzega przed losem tych, którzy żyją w buncie
przeciwko Bogu. Werset ten opisuje ludzi, którzy odrzucają Boże
napomnienie i przewodnictwo, prowadząc ich na zgubne ścieżki. Mówiąc o
„umieraniu w młodości”, Elihu sugeruje, że tych, którzy sprzeciwiają się
Bożej mądrości i wybierają grzeszny styl życia, może spotkać
przedwczesna i tragiczna śmierć. Zwrot „wśród mężczyzn uprawiających
prostytucję w świątyniach” podkreśla styl życia, który odbiega od
zamysłu Bożego i mówi w praktykach często kojarzonych z bałwochwalstwem i
niemoralnością sakralną w starożytności.
Elihu
podkreśla, że życie z dala od Boga często prowadzi do destrukcyjnych
konsekwencji. Kiedy ludzie ignorują Boże wskazówki, mogą wpaść w sidła
zachowań lub społeczności, które ostatecznie im szkodzą.
W kulturze starożytnego
Izraela termin „męskie prostytutki świątyń” odnosi się do praktyk
związanych z kultem bożków i pogańskimi rytuałami. Kult bożków często
obejmował niemoralne zachowania, surowo zakazane przez prawo Boże.
Wzmianka ta byłaby rozumiana jako ostrzeżenie przed popadnięciem w życie
oddzielone od przykazań Bożych. To ostrzeżenie jest zgodne z kulturowym
przekonaniem, że nieposłuszeństwo wobec Bożych praw moralnych może
prowadzić do fizycznej i duchowej ruiny.
„Niejedna droga zda się słuszna, lecz w końcu prowadzi
do śmierci”. Księga
Przysłów 14:12 Werset ten podkreśla, że wybór drogi odmiennej od Bożej
mądrości może mieć tragiczne konsekwencje.
Myśl o śmierci w
młodości przywołuje poczucie tragicznej straty i przedwczesnej śmierci.
Przypomina, że życie przerwane przez grzech jest życiem zmarnowanym i
niespełnionym. Wzmianka o życiu wśród nieczystych sugeruje stan moralnej
nieczystości i zmazy, podkreślając duchowe konsekwencje odwrócenia się
od Boga.


Komentarze
Prześlij komentarz