Bildad: Hioba 8: 1-6

 "Wtedy Bildad Szuachita odpowiedział i rzekł:  Jak długo będziesz mówił takie rzeczy? Jak długo słowa z twoich ust będą jak gwałtowny wiatr?  Czy Bóg wypacza sąd? Czy rzeczywiście Wszechmogący wypacza sprawiedliwość? Gdy twoi synowie zgrzeszyli przeciwko Niemu, wtedy wydał ich w moc ich przestępstwa;  Jeśli ty będziesz szukał Boga i będziesz błagał Wszechmogącego o łaskę;  Jeśli ty będziesz czysty i prawy, to nawet teraz ocknie się nad tobą i poszczęści niwie twojej sprawiedliwości." TNP

" Tedy odparł Bildad z Szuach, i rzekł:  Dopókiż podobne rzeczy prawić będziesz, a spłyną gwałtownym wichrem słowa ust twoich?  Alboż krzywi Bóg prawo, alboż wykrzywia Wszechmocny słuszną sprawę?  Gdy mu dzieci twoje zgrzeszyły, wydał On je w moc ich występku.  Gdybyś się jednak sam szczerze doń zwrócił, a Wszechmocnego o miłosierdzie błagał -  Gdybyś rzeczywiście czysty był i prawy, wtedy rychłoby się zaopiekował tobą, a sprowadził pokój na siedzibę twą sprawiedliwą." Cylkow

"Wtedy odezwał się Bildad z Szuach i powiedział:  Jak długo będziesz to mówił, a słowa twoich warg będą (jak) wielki wiatr?  Czy Bóg łamie prawo? I czy Wszechmocny łamie sprawiedliwość?  Gdy twoi synowie zgrzeszyli przeciw Niemu, wydał ich w moc ich bezprawia.  Jeśli ty zaczniesz szukać Boga i Wszechmocnego błagać o łaskę,  jeśli ty będziesz czysty i prawy, to na pewno ruszy się nad tobą i poszczęści niwie twej sprawiedliwości." Przekład dosłowny


Czy Bildad stanie po stronie Hioba?  Nie, oj nie... Przemówienie Bildada jest obciążone  większą gwałtownością i surowością w porównaniu do przemówienia Elifaza, który przemówił pierwszy. Bildad uznał słowa Hioba za zbyt gniewne i bezbożne. Jeśli Hiob według Bildada odpokutuje, stanie się na powrót czysty, wszystkie utracone dobra materialne zostaną mu przywrócone.

Bildad dolewa oliwy do ognia i niczym moździerz miażdży Hioba. Twoje słowa są rzucone na porywisty wiatr, a twoi synowie ? no cóż zgrzeszyli przeciw Niemu, więc wydał ich w moc ich bezprawia.... "Jeśli twoi synowie zgrzeszyli przeciw Niemu, usunął ich stąd z powodu ich nieprawości."

Jego przesłanie, jak zobaczymy później, jest proste: Bóg jest sprawiedliwy, więc Hiob, a już na pewno jego dzieci musiały zrobić coś złego, aby na to zasłużyć. Bildad, podobnie jak wielu ludzi jego czasów, uważał, że cierpienie jest wynikiem osobistego grzechu. Jego światopogląd nie był w stanie pojąć możliwości, że czasami niewinni mogą cierpieć, tak jak Hiob. Czy zauważyliście, że nie tylko Hiob cierpi?  Przy okazji cierpią inni. Sabejczycy  i Chaldejczycy pozabijali sługi, a następnie "Ogień Boży spadł z nieba, spalił sługi i pochłonął ich." To była wielka tragedia... I pewnie temu wszystkiemu jest winien Hiob...

"A  ty żarliwie proś wszechmogącego Pana. Jeśli jesteś czysty i szczery, wysłucha twojej modlitwy i przywróci ci życie za sprawiedliwość."

Pozbawiona empatii, rada Bildada, jest taka, że ​​Hiob teraz powinien pokutować za swój grzech. Jeśli Hiob odpokutuje swoje grzechy, według Bildada wszystkie utracone dobra materialne zostaną mu przywrócone: „Jeśli będziesz szukał Boga szczerze, i będziesz się modlił do Wszechmogącego, jeśli będziesz czysty i prawy, nawet teraz On się obudzi, i przywróci pokój dla twojego domu.”
 
Udręczony takimi radami Hiob za jakiś czas powie; "Dokąd będziecie mnie dręczyć i miażdżyć mnie słowami?” H 19:2 Dla dzisiejszych chrześcijan ta smutna historia przypomina nam, abyśmy byli ostrożni w tym, jak interpretujemy cierpienie innych.

Bildad kwestionuje skargi i linię obrony Hioba.  Chociaż twierdzenie Bildada na temat sprawiedliwości Boga jest teologicznie prawdziwe, nie rozumie on niewinności Hioba i szerszej historii, dlaczego Hiob cierpi.
Na starożytnym Bliskim Wschodzie, gdzie rozgrywa się historia Hioba, powszechnie wierzono w sprawiedliwość odwetową: myśl, że dobre rzeczy przytrafiają się dobrym ludziom, a złe rzeczy przytrafiają się złym ludziom. Ta wiara znajduje odzwierciedlenie w pytaniach Bildada, Bildad ma rację, że Bóg nie „wypacza, narusza, nagina sprawiedliwości” ani „nie wypacza tego, co słuszne”.

Karą za grzech
jest śmierć grzesznika. Od tej zasady Bóg nigdy nie odstępuje, gdyż przez to naruszyłby istniejący porządek.

Pełna teologia jest zawarta w Psalmie 89:14 – „Sprawiedliwość i prawo są podstawą tronu twego; miłość i wierność idą przed tobą”. Sprawiedliwość i prawo jest ściśle powiązana z Bożą wiernością i miłosierdziem. Jakże bardzo tego miłosierdzia w mowie Bildada.

Bildad przypomina uczniów Jezusa z historii w Ewangelii Jana 9:1-3 Uczniowie pytają Jezusa, czy ślepota człowieka była spowodowana jego grzechem, czy grzechem jego rodziców. Jezus odpowiada, że ​​ani jedno, ani drugie, a stan człowieka został dopuszczony, aby dzieła Boże mogły się w nim objawić. Jest to bezpośrednie wyzwanie dla założenia, że ​​wszelkie cierpienie jest wynikiem osobistego grzechu.Sytuacja Hioba została dopuszczona, aby dzieła Boże mogły się objawić w tych dramatycznych okolicznościach. Błąd Bildada polegał na tym, że źle ocenił sytuację, że śmierć dzieci Hioba, i choroba Hioba są bezpośrednim skutkiem ich grzechów, ocenił bez żadnej wiedzy o ich sercach lub większym planie Boga.

Po oskarżeniu dzieci Hioba o grzech , Bildad teraz skupia się na Hiobie, zachęcając go do gorliwego szukania Boga i błagania o miłosierdzie. Oświadczenie Bildada sugeruje, że cierpienie Hioba może zostać odwrócone, jeśli tylko Hiob się upokorzy i będzie szczerze modlił do Boga. Być może teraz On się obudzi [ocknie] dla ciebie, ujmie się za tobą  i przywróci Tobie to co utraciłeś.

Hebrajski czasownik 'yā·‘îr' oznacza przede wszystkim obudzić lub wybudzić ze snu, podnieść się z miejsca.  Może również oznaczać pobudzanie emocji, wywoływanie działania lub wzbudzanie uwagi. Termin ten jest używany zarówno w dosłownym kontekście, takim jak wybudzenie ze snu fizycznego, jak i metaforycznie, takim jak pobudzanie świadomości duchowej lub reakcji emocjonalnych.

Założenie Bildada, że ​​cierpienie Hioba zniknęłoby, gdyby był prawy, gdyby teraz zamiast biadolić, rzucać słów na wiatr, zaczął by intensywnie szukać Boga, gorliwiej się modlić i błagać Boga o przebaczenie grzechu. Bildad nie bierze pod uwagę faktu, że plany Boga są często bardziej złożone, niż nam się wydaje.

Stwierdzenie  „jeśli jesteś czysty i prawy”, brzmi jak sarkazm,  przecież Bildad i pozostali z góry zakładają, że  Hiob zgrzeszył, że nie jest czysty i prawy.  To tworzy konflikt ponieważ Hiob wie, że był czysty i  prawy, że jest szczery wobec Boga, ale mimo to, nadal doświadcza skrajnego cierpienia.

Komentarze

Popularne posty