Hioba 31: 21-23
"Jeśli wygrażałem moją ręką przeciwko sierocie, nawet gdy widziałem w bramie wsparcie dla mnie; To niech odpadnie moja łopatka od barku i niech moje ramię zostanie wyrwane ze stawu. Gdyż grozę budzi nieszczęście od Boga na mnie i to, że przed Jego majestatem nie mógłbym się ostać." TNP
"Jeślim podniósł przeciw sierocie rękę swoję, gdym widział w bramie, że mi pomoc pewna. Niech tedy odpadnie łopatka moja od grzbietu swego a ramię me od łokcia odtrącone będzie! Bo padłaby już trwoga na mnie przed skarceniem Boskiem, a wobec majestatu Jego nie mógłbym się ostać." Cylkow
"Jeśli podniosłem rękę przeciw sierocie, ponieważ zauważyłem, że ktoś mnie w bramie poprze, to niech odpadnie mi łopatka od barku, a moje ramię niech wyrwą ze stawu! Tak, kara Boża była mi postrachem i (to, że) przed Jego majestatem nie zdołałbym (się ostać)." Przekład dosłowny
Hiob stwierdza, że nigdy nie nadużył swojej władzy ani nie wykorzystał kogoś słabszego. Wyjaśnia również, że nawet gdyby dzięki swojemu statusowi lub wpływom mógł wygrać jakąś sprawę w sądzie, nie wykorzystałby tego, by skrzywdzić sieroty. Uczciwość i poczucie sprawiedliwości Hioba obejmowały traktowanie innych, zwłaszcza bezsilnych, z szacunkiem i sprawiedliwością.
„Podniesienie ręki” sugeruje próbę zademonstrowania władzy lub dominacji, podczas gdy „świadomość, że mam wpływy w sądzie” ujawnia świadomość możliwości nadużycia swojej pozycji. To sformułowanie podkreśla powściągliwość i moralny charakter Hioba, pokazując, że nie wykorzystał swoich wpływów, aby skrzywdzić tych, którzy i tak byli podatni na wpływy. Używając języka hipotetycznego („jeśli tak”), Hiob wzmacnia swoją uczciwość, przedstawiając te stwierdzenia jako dowód swojej wierności w życiu zgodnie z Bożymi standardami, które sa zapisane np. w Psalmie 82:3: „Brońcie słabszych i sierot, brońcie sprawy biednych i uciśnionych”, czy w Księdze Izajasza 1,17: „Uczcie się czynić dobrze, szukajcie sprawiedliwości, brońcie uciśnionych, brońcie sierot, wstawiajcie się za wdową”.
Hiob oświadcza, że jeśli postąpił niesprawiedliwie lub źle potraktował innych, zasługuje na surowe konsekwencje. Hiob jest tak pewny swojej uczciwości, że wzywa do wymierzenia kary, jeśli niewłaściwie wykorzystał swoją władzę. Mówiąc w drastycznych słowach: „niech moje ramię odpadnie od barku”, Hiob sugeruje, że gdyby kiedykolwiek postąpił niesprawiedliwie, byłby gotów stracić zdolność do działania – symbolizowaną przez ramię – ponieważ nie zasługiwałby na jej użycie. To mocne stwierdzenie, pokazujące, że Hiob bardzo poważnie traktuje swoją odpowiedzialność za właściwe postępowanie i wolałby stracić zdolność do sprawowania władzy, niż wykorzystać ją w sposób, który szkodzi innym.
Obraz ten był szczególnie istotny dla osoby w sytuacji Hioba, ponieważ wiemy, że o jego ramię opierały się osoby biedne, potrzebujące obrony lub pomocy.
Język w tym wersecie jest dramatyczny i symboliczny. Stwierdzając: „niech moje ramię odpadnie od ramienia”, Hiob posługuje się obrazem, który oddaje powagę jego przyrzeczenia, by żyć sprawiedliwie. Ramię jest często kojarzone z władzą i działaniem, a jego „upadek” lub „odłamanie” symbolizuje utratę zdolności do działania lub przewodzenia. Ten symboliczny język podkreśla przywiązanie Hioba do swoich zasad, ponieważ wolał on być bezsilny, utracić władzę i wpływy, niż nadużywać swojej siły.
To stwierdzenie jest częścią dłuższej serii warunkowych zdań „jeśli” w całym rozdziale Księgi Hioba, w którym Hiob wymienia scenariusze, które uzasadniałyby karę, gdyby był winny, dodatkowo podkreślając jego silne poczucie prawości.
W wierszu 23 Hiob wyjaśnia swoją motywację do życia w prawości i unikania zła. Mówi, że „lękał się skarcenia od Boga” i odczuwał pełen szacunku „strach przed Jego chwałą”. Świadomość mocy i sprawiedliwości Boga uchroniła Hioba przed grzechem krzywdzenia i wykorzystywania innych. Jego słowa świadczą o głębokim szacunku i czci dla Boga, zrozumieniu, że Bóg jest zarówno sprawiedliwy, jak i potężny. Dla Hioba wielkość i świętość Boga są powodami, by żyć właściwie i unikać czynów, które mogłyby Go zniesławić.
W tym rozdziale składa serię przysiąg, aby ogłosić swoją uczciwość i niewinność, a ten werset jest częścią tej deklaracji.
W przeciwieństwie do dzisiejszych systemów prawnych, w których ludzie mogą ponieść jedynie doczesne konsekwencje za popełnione grzechy, Hiob żył mając świadomość, że ignorowanie Bożych dróg i praw może prowadzić do poważnych konsekwencji, a nawet katastrofy. Deklaracja Hioba, że bał się Bożej chwały i obawiał się Jego sądu, jest zgodna z ówczesnym poglądem, pokazując, że Hiob uznawał Boga za najwyższy autorytet w swoim życiu.
Lęk Hioba przed Bożym sądem nie wynika z przerażenia, lecz ze zrozumienia powagi Bożej sprawiedliwości. Przykład Hioba wzywa chrześcijan do zastanowienia się, w jaki sposób ich życie odzwierciedla szacunek dla charakteru Boga, wiedząc, że Bóg wzywa swój lud do życia w sprawiedliwości. Ta bojaźń Boża jest często określana w Piśmie Świętym jako „bojaźń pełna czci” lub „bojaźń Pańska”, co jest zdrowym szacunkiem, który zachęca wierzących do życia w sprawiedliwości.
Słowa Hioba są tu mocne i opisowe. Fraza „lęk przed skarceniem, zniszczeniem lub nieszczęściem od Boga” przekazuje zrozumienie, że złe postępowanie może prowadzić do konsekwencji nie tylko w wymiarze ziemskim, ale i duchowym. Hiobowa „Bojaźń przed Jego wspaniałością” ukazuje uznanie przez Hioba majestatu i świętości Boga. Język, którego używa Hiob, podkreśla poczucie czci i szacunku, jasno dając do zrozumienia, że postrzega wielkość Boga jako powód do sprawiedliwego i prawego życia. W całym rozdziale 31 Hiob wymienia powody swoich prawych czynów, a ten werset stanowi mocne podsumowanie, pokazując, że jego czyny były ostatecznie motywowane szacunkiem dla Boga.
Księga Hioba 31:23 w Biblii Króla Jakuba brzmi: „Bo zagłada ze strony Boga była dla mnie trwogą, a z powodu Jego wielkości nie mogłem jej znieść”.
Wiersz 23 wyraża głęboki szacunek Hioba dla majestatycznej i potężnej natury Boga, która służyła jako odstraszacz przed złym postępowaniem. Hiob stwierdza, że lęk przed zbliżającą się zagładą Boga i Jego przytłaczającą chwałą wzbudził w nim głęboki szacunek, który powstrzymywał go przed niesprawiedliwym i okrutnym postępowaniem, zwłaszcza wobec osób bezbronnych. Werset ten podkreśla koncepcję „bojaźni Pańskiej” nie jako zwykłego przerażenia, ale jako głębokiego szacunku i czci dla boskiej władzy i sprawiedliwości, które inspirują do prawego życia.
„Bój się Boga i przestrzegaj Jego przykazań, bo to jest obowiązek każdego człowieka”. Księga Koheleta 12:13
Komentarze
Prześlij komentarz