Hioba 34: 5-6
"Bo Hiob powiedział: Jestem sprawiedliwy, lecz Bóg odrzucił moją prawość. Co do sądu nade mną, czy mam uznać kłamstwo? Nieuleczalna jest moja strzała, jestem bez winy." TNP
"Ponieważ rzekł Ijob: niewinny jestem, ale Bóg mi odjął prawo moje. A miałżebym kłamać mimo niewinności mojej? Niebezpieczny postrzał mój, chociażem od występku wolny." Cylkow
"Job stwierdził bowiem: Jestem sprawiedliwy, a Bóg odmówił mi słuszności. Co do sądu nade mną, (czy) kłamię? Nieuleczalna jest moja strzała, choć nie popełniłem przestępstwa." Przekład dosłowny
Wniosek: Chociaż Bóg ostatecznie oczyszcza Hioba ze wszystkich zarzutów H 42:7-8, to Boże oświadczenie następuje po tym, jak Hiob pokutuje w prochu i popiele H 42:6. Przed tą pokutą Bóg nazywa Hioba korektorem Wszechmocnego H 40:2, który mówi bez wiedzy [zaciemnia zamiar słowami] H 38:2 i przypisuje Bogu błąd H 40:8. Elihu również pragnie usprawiedliwić Hioba ze wszystkich zarzutów H 33;32. Jednak oskarża Hioba o szukanie winy u Boga Hi 33:9-11, o mówienie bez wiedzy H 34:35 i oskarżanie Boga o błąd H 34,5-6; 36,23. Dlaczego Elihu nie jest taki jak pozostali trzej. Chociaż ich wniosek jest poniekąd taki sam, ich argumenty są zupełnie inne. Elifaz, Bildad i Sofar nieustannie się spierają: „Zanim zacząłeś cierpieć, musiałeś zgrzeszyć”. Wniosek Elihu jest inny: „Odkąd zacząłeś cierpieć, zgrzeszyłeś”. Cała trójka skupia się na ukrytym zachowaniu Hioba; Elihu skupia się na jego mowach, cytuje je...
Widzimy różnicę w dowodach, które przedstawiają. Elifaz, Bildad i Sofar nie mają żadnych dowodów, jedynie domniemania, choć Hiob błaga ich o choćby o strzęp dowodu H 6,28-30. Elihu
jednak stale przedstawia konkretne dowody na poparcie swoich zarzutów:
„Mówisz… Mówisz… Mówisz… Mówisz…” H 33:8-11; 33:13; 34:5-6; 35:2-3;
36:23. Elifaz, Bildad i Sofar wygłaszają nie więcej niż trzy przemówienia, a w miarę rozwoju księgi stają się one coraz krótsze. Elihu wygłasza cztery przemówienia. Hiob obala każde z trzech przemówień ośmioma własnymi; Co ważne Hiob nigdy nie odpowiada na przemówienia Elihu, chociaż Elihu prosi o odpowiedź H 33:32-33. Sam Elihu dystansuje się od pozostałych trzech. Wzburzony z powodu impasu i niemożności udzielenia odpowiedzi Hiobowi, Elihu
obiecuje, że ma coś nowego do powiedzenia: „[Hiob] nie skierował swoich
słów przeciwko mnie, a ja nie odpowiem mu waszymi słowami” H 32:14. Autor Księgi Hioba również dystansuje Elihu od pozostałych trzech i stwierdza, że Elihu
„zapłonął gniewem również na trzech przyjaciół Hioba, ponieważ nie
znaleźli odpowiedzi, chociaż uznali Hioba za niesprawiedliwego” H 32:3.
W dzisiejszym fragmencie Elihu
powtarza twierdzenie Hioba o jego niewinności i o niesprawiedliwości Boga. Hiob ogromnie cierpiał, tracąc rodzinę, zdrowie
i majątek, i zmaga się z tym, dlaczego spotkały go takie trudności. W
swoim bólu i zagubieniu Hiob utrzymuje, że wiódł sprawiedliwe życie i
nie rozumie, dlaczego spotykają go tak ciężkie próby. Czuje się
opuszczony przez Boga i stara się pogodzić swoje cierpienie z wiarą w
Bożą sprawiedliwość. W tym miejscu Elihu podejmuje skargę Hioba,
przygotowując się do odpowiedzi, przedstawiając własny pogląd na Bożą
sprawiedliwość i naturę ludzkiego cierpienia. Elihu nie zaprzecza
cierpieniu Hioba, ale kwestionuje jego krytyczne uwagi na temat tego jak Bóg działa.
Komentarze
Prześlij komentarz