Człowiek niegodziwy...
Zły [niegodziwy, bezbożny] człowiek, nikczemnik...
Hebrajski wyraz „rasha” jest używany w Biblii hebrajskiej do opisywania osób lub działań, które są moralnie złe, niesprawiedliwe lub sprzeczne z prawami Boga. Określenie to często charakteryzuje ludzi, którzy są winni grzechu i buntu przeciwko Bogu. Słowo to może odnosić się zarówno do stanu bycia niegodziwym, jak i działań wynikających z takiego stanu.
W starożytnym społeczeństwie prawość i niegodziwość nie były jedynie terminami prawnymi, ale były głęboko związane z relacją z Bogiem i społecznością. „Rasha” to ci, którzy łamali prawa przymierza dane przez Boga, co prowadziło do społecznych i duchowych konsekwencji.
Temat ludzi niegodziwych, nikczemników i bezbożnych obłudników jest jednym z kluczowych, żeby nie powiedzieć głównych tematów w Księdze Hioba. Jest poruszony przez wszystkich uczestników debaty.
Czytając Księgę Hioba zadajemy sobie pytanie; czy niegodziwym uchodzi na sucho zło, czy też cierpią za swoje złe czyny? Wydaje się, że Hiob podtrzymuje stanowisko, że niegodziwym niesprawiedliwie się powodzi w 9:24a, 10:3b, a zwłaszcza w 21:7-34. Natomiast trzej przyjaciele Hioba prezentują stanowisko, że nikczemnicy, zasłużenie ponoszą karę za swoje niegodziwe czyny. Ich stanowisko wydaje się oczywiste, ponieważ często argumentują, że skoro Hiob cierpi, musiał zgrzeszyć, a nawet zakładają, szczególnie Elifaz w 15:20-35, że Hiob był również niegodziwym człowiekiem. Hiob nie pozostaje im dłużny i również swoich przyjaciół zalicza do grona niegodziwców. Wymienię tylko kilka konkretnych miejsc, w których przyjaciele - oskarżyciele jasno wyrażają swoje stanowisko: Elifaz w 9:20-25, Bildad 18:5-21 i Sofar 20:5-29. Natomiast dziwny wydaje się fragment Hioba 27:13-23. Wydaje się, że Hiob nagle zmienia tu swoje stanowisko argumentując przed przyjaciółmi, że człowiek niegodziwy zasłużenie ponosi pożałowania godne konsekwencje swoich czynów.
3:17 Tam niegodziwcy zaprzestali gwałtów i tam spoczywają pozbawieni siły. (18) [Tam] też więźniowie odpoczynek mają: nie słyszą krzyku nadzorcy [nad sobą]. Hiob
8:22 Wrogowie zaś twoi wstydem się okryją, a namiot niegodziwców zniknie bez śladu. Bildad
9:22-24 Nie ma różnicy — dlatego powiadam: doskonałego i złego On zgładza! (23) Jeśli cios z nagła porazi śmiertelnie, z rozpaczy niewinnych On się naigrawa. (24) Ziemia wydana w ręce niegodziwca. Hiob
10:3 Czy uważasz za dobre to, że tak się srożysz i że pogardzasz [mną], dziełem rąk Twoich, że [przez to] sprzyjasz zamiarom złoczyńców? Hiob
11:20 Oczy zaś złoczyńców [z wysiłku] osłabną, a nie będą mieli możności ucieczki; toteż ich nadzieją — wyzionięcie ducha. Sofar
15:20 Niegodziwiec przez całe życie drży ze strachu, przez lata, których liczbę [Bóg] złemu wyznaczył. Elifaz
15:20-35 "Niegodziwiec przez całe życie drży ze strachu, przez lata, których liczbę [Bóg] złemu wyznaczył. Odgłosy lęk budzące [dźwięczą] mu w uszach, choć jest spokojnie, [mniema, że] nadchodzi zbójca. Nie wierzy, że ciemność od niego odejdzie, albowiem przeznaczony on został dla miecza; będzie rzucony jako żer dla sępa, wie, że dzień ciemności ma przygotowany. Trwogą napełniają go ucisk i klęska, atakują go jak król gotów do natarcia. Albowiem przeciw Bogu wyciągnął swą rękę i przeciw Wszechmocnemu się rozzuchwalił. Biegł przeciw Niemu z szyją [wyciągniętą], [z karkiem] napiętym jak wypukłość tarczy. A przy tym tłuszczem osłonił twarz swoją i z tłuszczu uczynił [osłonę] swych lędźwi. Mieszka on w miastach leżących w ruinie, w domach, w których już nie ma mieszkańców, które niebawem będą obrócone w gruzy. Nie wzbogaci się, bo jego dobytek nie przetrwa: nie rozprzestrzenia się w kraju posiadłość [takich jak on ludzi], Nie zdoła on się cofnąć przed ciemnością, żar [słońca] wysuszy jego latorośl, i będzie kwiat jego przez wiatr uniesiony. Niechaj nie ufa nicości on, oszukany, albowiem nicością będzie to, co zyska. [Plon jego] nie dojrzeje we właściwej porze i gałąź jego [drzewa] nie będzie zielona, Podobnie jak winorośl zrzuca niedojrzałe grono i jak drzewo oliwne traci [swoje] kwiecie. Albowiem zgraja złoczyńców— niepłodna i ogień trawi namioty na krzywdzie [wzniesione]. Poczęli nieszczęście i rodzą niedolę: ich łono gotuje [im] bolesny zawód." Elifaz
16:11 Wydał mnie Bóg niegodziwcowi, w ręce złoczyńców rzucił mnie. (12) Żyłem w spokoju, a On mną wstrząsnął, za kark mnie chwycił i roztrzaskał: wziął mnie na cel swoich [ciosów]. Hiob
18:5 Tak, światło złych ludzi gaśnie; toteż nie będzie świecił płomień jego ognia. (6) Światło ciemnieje w jego namiocie i jego lampa nad nim przygasa. Bildad
20:5, 29 Czy znasz to, [co jest stwierdzone] od dawna, od umieszczenia człowieka na ziemi, (5) że krótkotrwały jest tryumf złych ludzi, a radość niegodziwca jest tylko chwilowa? [...] (27) Wyjawią niebiosa jego niegodziwość, a ziemia przeciwko niemu powstanie. (28) Dom jego zostanie zabrany [przez] zalew, [przez wody] płynące w dniu gniewu [Boga]. (29) Oto, co otrzyma zły człowiek od Boga i co mu wyrokiem Boga przypadnie w udziale. Sofar
21:7, 17-19 Dlaczego źli ludzie zostają przy życiu, a nawet z wiekiem stają się silniejsi? (8) Ich potomstwo wraz z nimi jest mocne jak oni, ich latorośle, [co są] pod ich okiem, (9) Ich domy są bezpieczne i wolne od trwogi, bo rózgi Boga nie ma nad nimi [...] (17) Czyż często lampa niegodziwców gaśnie i przychodzi na nich nieszczęście, [czyż Bóg im] w gniewie swoim los wyznaczy? (18) Czyż są oni wtedy jak słoma na wietrze i jako plewy porwane przez wicher? (19) Bóg jego dzieciom zachowa zło jego? Hiob
22:18 Mówili oni Bogu: „Odstąp od nas”; i cóż im [za to] uczynił Wszechmocny? (18) A przecież to On szczęściem napełnił ich domy! [Taka] myśl złych ludzi daleka ode mnie. (19) Sprawiedliwi patrząc doznają radości i człowiek niewinny z nich się naigrawa: Elifaz
24:6 Na polu nocą zbierają zboże i winnicę niegodziwca z resztek ogołacają. (7) Nago sypiają w nocy, bo brak im okrycia, a w czasie zimna nie mają odzienia. Hiob
27:7, 13 Niech spotka mego wroga to, co złoczyńcę, i mego przeciwnika — to, co niegodziwca! (8) Jakąż bowiem nadzieję ma zły, gdy umiera, gdy Bóg odbiera mu jego tchnienie? (9) Czyż Bóg wysłucha jego wołania, kiedy na niego nadejdzie ucisk? [...] Oto, co da w udziale Bóg niegodziwcowi i co od Wszechmocnego dostaną ciemięzcy. (14) Choćby licznych miał synów, od miecza [wyginą], a jego potomkowie będą łaknąć chleba. (15) Ci, co po nim zostaną, będą przez śmierć pogrzebani, a jego wdowy nie będą płakały. Hiob
34:18, 26 Czyż władcą mógłby być nienawidzący prawa, czy wielce sprawiedliwemu chciałbyś zło przypisać? (18) Jemu, który do króla mówi: „Niegodziwcze”, albo do książąt: „Złoczyńco”? (19) [Bóg] nie ma względu na osobę książąt i nie ceni magnata wyżej niż nędzarza,. bo jeden i drugi są dziełem rąk Jego. [...] (25) Ponieważ dobrze zna ich postępki, nawet i w nocy bywają miażdżeni. (26) Jako złoczyńcom wymierza im chłosty w miejscu dostępnym dla wszystkich patrzących. (27) Oni to bowiem odeszli od Niego i żadnej z dróg Jego rozumieć nie chcieli. (28) Z ich winy dochodził doń krzyk ubogiego i słyszał On skargę ludzi uciśnionych. Elihu
36:6 Nie zachowuje przy życiu złoczyńcy, a prawo przywraca ubogim. (7) On od sprawiedliwych nie odwraca oczu, gdy królów na tronie [osadza], gdy daje im długo panować, a oni wzbijają się w pychę. [...] Lecz dopełniłeś miary sądu nad złoczyńcą, pochwyci więc [ciebie] sąd i wyrok sądu, (18) W [Jego] gniewie niech cię [twa] szczodrość nie zwiedzie: mnogość okupu niech cię nie oszuka. Elihu
38:13,15 Czy choć raz w życiu dałeś porankowi rozkaz, czy wskazałeś brzaskowi [takie], jego miejsce, (13) aby uchwycił mocno krańce ziemi, tak żeby z niej strząśnięci byli niegodziwcy? (14) Przybiera ona kształty jak glina [pod] pieczęcią i [wszystko, co jest na niej] staje jakby [w nowej] szacie. (15) Wtedy niegodziwcom zabrane jest ich światło i wzniesione ramię zostaje złamane. Jahwe
40: 12 Ciskaj wokoło gromy twego gniewu i spojrzyj na wszelką pychę, by ją upokorzyć; (12) spojrzyj na wszelką pychę, aby ją poniżyć, i zmiażdż niegodziwców, gdzie tylko się znajdą; (13) zagrzeb ich wszystkich razem, w prochu ziemi, uwięź ich, niech oblicza ich będą w ukryciu. Jahwe
https://biblehub.com/hebrew/strongs_7563.htm
Komentarze
Prześlij komentarz