"Wyrywa ubogiego w jego utrapieniu i otwiera ich uszy w ucisku. I
również ciebie uwodzi z paszczy niedoli na miejsce przestronne, gdzie
nie ma ograniczeń, a blat twojego stołu napełni tłustością." TNP
"Ale ocala On nędzarza z nędzy jego, a otwiera im w ucisku ucho ich.
₁ Tak oto wyciągnąłby i ciebie z paszczy niedoli, a byłaby
przestronność miasto ciasnoty (twym udziałem), zastawa też na stole
twoim pełna tłustości." Cylkow
"On wybawia ubogiego przez jego niedolę i przez przeciwności otwiera ich ucho. Również ciebie wywabi z paszczy ucisku na otwartą przestrzeń, gdzie nie ma ograniczeń, i odpoczynek przy twoim stole napełni tłustością." Przekład dosłowny
On wybawia ubogiego przez niedolę,
w przeciwnościach otwiera mu ucho.
"Czy zwróciłeś uwagę na mojego sługę Hioba - że nie ma nikogo mu równego na ziemi? To człowiek doskonały i prawy, bojący się Boga i stroniący od zła." Hiob nie wiedział tego co my wiemy o nim, i o jego sytuacji. Prawdą jest, że Hiob był sługą Bożym. Sam Bóg nazywa go doskonałym i prawym. Prawdą jest, że Bóg nie opuścił Hioba. Nieprawdą natomiast było wiele opinii które na temat Boga wygłaszał sam Hiob. W tym kontekście Elihu
mówi do Hioba, że w trudnych chwilach Bóg nie jest odległy ani milczący; zamiast
tego zbliża się do tych, którzy cierpią, wykorzystując ich zmagania, aby
się z nimi komunikować i ostatecznie doprowadzić ich do uzdrowienia lub progresu. Według Elihu, celem Boga w
dopuszczaniu cierpienia jest często kształtowanie naszych serc i pomoc w
rozwoju duchowym.
Bóg
jest obecny w naszym cierpieniu i wykorzystuje je do kształtowania, umocnienia naszej wiary. Ten fragment sugeruje, że cierpienie może być kanałem,
poprzez który Bóg zbliża nas do Siebie. Kiedy napotykamy trudności,
jesteśmy bardziej skłonni szukać Bożej pomocy, pozwalając Mu działać w
naszym życiu w sposób, którego inaczej byśmy nie doświadczyli.
Zwroty
takie jak „wybawia w ich cierpieniu” i „przemawia do nich w ich udręce”
oddają ideę, że Bóg jest zarówno aktywny, jak i współczujący. Słowo
„wybawia” sugeruje, że Bóg nie jest bierny, lecz aktywnie zaangażowany w
ratowanie i wspieranie cierpiących. Z kolei „przemawia do nich”
sugeruje, że Bóg komunikuje się z nimi osobiście, objawiając swoją
obecność i cel.
„Sprawiedliwi
wołają, a Pan ich wysłuchuje i wybawia ich ze wszystkich udręk. Pan jest
blisko skruszonych w sercu i wybawia złamanych na duchu”. Psalm 34:17-18
Również ciebie wyrwie z paszczy ucisku
na wolną przestrzeń,
gdzie nie ma ograniczeń,
i da ci odpocząć przy obficie zastawionym stole
Elihu mówi o Bożym ratunku. Używając
obrazu kogoś wyprowadzonego z „paszczy udręki” do „miejsca
przestronnego”, Elihu maluje obraz Boga, który nie chce pozostawić ludzi bogobojnych w cierpieniu, lecz pragnie ich wyzwolić i doprowadzić do miejsca
pocieszenia, obfitości i pokoju. Werset sugeruje, że nawet jeśli ludzie
doświadczają trudności, Bóg jest tam, aby „wyprowadzić” ich z bólu i
zapewnić im życie pełne wolności i błogosławieństw.
Obraz
„pocieszenia stołu zastawionego wybornym pokarmem” nawiązuje do idei
pełni i zaspokojenia. Elihu mówi Hiobowi, że celem Boga nie jest
pozostawienie go w cierpieniu, lecz doprowadzenie go do miejsca pełni i
pokoju.
Hiob, prawy
człowiek, bardzo cierpiał, a jego przyjaciele przedstawiali różne
wyjaśnienia, dlaczego doświadczał takich prób. Elihu, najmłodszy z
przyjaciół Hioba, przedstawia inną perspektywę, sugerując, że cierpienie
może być narzędziem, którego Bóg używa, aby zbliżyć ludzi do siebie i
przygotować ich na większe błogosławieństwa.
Bóg
wybawia ludzi z wielkiego ucisku i wprowadza ich w miejsce
przestronności i obfitości, zapewniając im obfite zaopatrzenie. Obraz wyciągnięcia z „paszczy ucisku” do „przestrzennego
miejsca” i do „stołu zastawionego wybornym jedzeniem”, ilustruje celowe Boże wybawienie, które prowadzi od niedostatku i trudności do
stanu bezpieczeństwa, odpoczynku i błogosławieństwa.
Elihu wykorzystuje zwroty takie
jak „szczęki niedoli” i „przestrzenne miejsce wolne od ograniczeń”. Te
opisy tworzą mocny kontrast między trudnościami a ulgą, jaką oferuje Bóg.
„Paszcza udręki” przywołuje obraz uwięzienia lub otoczenia problemami,
podczas gdy „przestrzenne miejsce” sugeruje wolność, ulgę i odpoczynek.
Obraz stołu zapełnionego „wybornym jedzeniem” dodatkowo podkreśla ideę
obfitej opieki, troski Boga
Werset szesnasty mówi o idei wybawienia i Bożej zdolności do wyprowadzenia kogoś z trudnej sytuacji do miejsca obfitości i pokoju. Sugeruje,
że Bóg ma moc złagodzenia cierpienia i zapewnienia pożywienia i
spełnienia w miejsce trudności i niedostatku. Elihu mówi o Bożym wybawieniu, obfitości i przemieniającej trudne sytuacji mocy Boga. Odzwierciedla
ideę, że Bóg może wziąć kogoś, kto znajduje się w ciasnej, ograniczonej
sytuacji, i wprowadzić go w przestronne, nieograniczone miejsce
obfitości.
Elihu uświadamia Hiobowi, że nawet pośród cierpienia i trudności Bóg ma moc, by przynieść wyzwolenie i odnowę. Werset
podkreśla przemieniający charakter Bożej interwencji, podkreślając
kontrast między miejscem ciasnym i ograniczonym a miejscem przestronnym i
obfitym.
Komentarze
Prześlij komentarz