Hioba 37: 19-22
"Poucz
nas, co mamy Mu powiedzieć, bo nie możemy ułożyć słów z powodu
ciemności. Czy trzeba powiedzieć Mu, że chcę mówić? Czy może ktoś
powiedzieć, żeby został pochłonięty? Teraz jednak nie widzi się
światła, jasne jest ono na niebiosach, lecz przychodzi wiatr i rozprasza
je. Z północy przychodzi złoty blask, Boga otacza wzbudzający strach
majestat." TNP
"Wskaż
co Mu powiedzieć mamy; bo nie potrafim odpowiedzi ułożyć z powodu mroku
naszego. Czyż należy Go powiadomić, że mówić chcę? Ale czyż kiedy
żądał człowiek, aby zgładzonym został? Tak nie można spoglądać na
światło słoneczne jak jasno wskróś chmur świeci, gdy przeciąga wiatr,
który je oczyszcza. Od północy zjawia się jakby złoto, wokoło Boga
roztacza się majestat straszny." Cylkow
"Poucz nas, co Mu mamy powiedzieć, (bo) nie możemy (nic) ułożyć z
powodu ciemności! Czy należy Mu powiedzieć, że chcę mówić? Jeśli
ktoś (Mu coś) powie, to będzie On (lepiej) powiadomiony? Tak,
czasem nie widzi się światła, jasne ono w obłokach, lecz przychodzi
wiatr – i rozprasza je. Od północy pojawia się złoto (promieni),
Boga otacza przejmujący majestat!" Przekład dosłowny
Mamy kontynuację przemówienia Elihu, który głosi majestat i potęgę Boga, wykorzystując budzące podziw siły natury, takie
jak grzmoty i błyskawice. Próbuje dowieść, że ludzkie zrozumienie jest
ograniczone w porównaniu z nieskończoną mądrością Boga.
Nadchodzi Bóg odziany w Majestat ...
Głównym przesłaniem Elihu, głównie dla Hioba jest to, że ponieważ ludzie nie potrafią
zrozumieć ani kontrolować zjawisk naturalnych, takich jak burze, nie są w
stanie kwestionować działań ani mądrości Boga. Rozdział37 opisuje Bożą władzę nad pogodą, w tym grzmotami,
błyskawicami, śniegiem, mrozem, deszczem i wiatrem, przedstawiając je jako
dowody Jego wielkiej mocy. Elihu twierdzi, że Bóg kieruje zjawiskami
naturalnymi w różnych celach, czy to w celu napomnienia, przypomnienia o sobie, kary, czy błogosławieństwa. Rozdział kończy się przesłaniem, że Bóg jest wielki, potężny i
sprawiedliwy, i że należy się Go bać, nie w sposób paraliżujący, ale w
sposób, który budzi respekt, zwłaszcza u tych, którzy są mądrzy i wielcy we
własnych oczach.
Powiedz nam, co mamy mu powiedzieć,
bo nie możemy przedstawić swojej sprawy
z powodu naszej ciemności
Kaznodzieja
Elihu wzywa Hioba i nas czytelników do uznania swoich ograniczeń przed
Bogiem. Zachęca nas do zastanowienia się, co moglibyśmy powiedzieć Bogu,
aby się wytłumaczyć lub w pełni zrozumieć Jego działania. Zwrot „nie
możemy przedstawić swojej sprawy z powodu naszej ciemności” sugeruje, że
ludziom brakuje mądrości i klarownego wglądu potrzebnego do kwestionowania Boga
lub doradzania Mu. Elihu zasadniczo mówi, że ponieważ jesteśmy
ograniczeni w rozumieniu i żyjemy w „ciemności” – symbolu naszego braku
wiedzy – nie jesteśmy w stanie w pełni pojąć dróg Boga, a nawet
wiedzieć, co Mu powiedzieć.
Szacunek
dla Bożej mądrości i uznanie ludzkich ograniczeń były powszechnym
przekonaniem na starożytnym Bliskim Wschodzie, zwłaszcza w Izraelu.
Zadając Hiobowi to pytanie, Elihu wskazuje, że pragnienie Hioba, by wieść z Nim spór, wyjaśnić swoje cierpienie, dostać się na audiencję by zrozumieć działania Boga, przekracza jego
możliwości, ponieważ, jak wszyscy ludzie, żyje on w stanie ograniczonego
rozumienia. To przesłanie tego młodego człowieka, napomina nas, a zarazemzachęca do pokornego podejścia do wiary, uznając, że istnieją tajemnice wykraczające poza ludzkie pojmowanie.
„Bo
myśli moje nie są myślami waszymi ani wasze drogi moimi drogami, mówi
Pan” Izajasz 55,8-9; "Zbyt cudowna jest dla mnie ta wiedza, zbyt
wzniosła, abym mógł ją pojąć”. Psalm 139,6; Psalm ten odzwierciedla
podziw i pokorę, z jakimi ludzie podchodzą do mądrości Bożej. „O, jakże
głębokie jest bogactwo mądrości i wiedzy Boga! Jakże niezbadane są Jego
wyroki i nie do wyśledzenia Jego drogi!” Rzymian 11,33
Czy należy Mu powiedzieć, że chcę mówić?
A jeśli ktoś Mu coś powie,
to czy pomnoży Jego poznanie?
Elihu pyta w zasadzie: „Czy mądrze jest mówić Bogu, że chcę Go zapytać?”. Elihu sugeruje, że zwracanie się do Boga z wyniosłością lub poczuciem własnej wartości jest nie tylko nierozsądne, ale i niebezpieczne. Zwrot „Czy ktokolwiek będzie chciał, abym go pochłonął?” sugeruje, że zwracanie się do Boga z wyniosłością i zadziorną butą jest jak proszenie się o własny upadek.
Czy należy Mu powiedzieć, że chcę mówić?
A jeśli ktoś Mu coś powie,
to czy pomnoży Jego poznanie?
Elihu pyta w zasadzie: „Czy mądrze jest mówić Bogu, że chcę Go zapytać?”. Elihu sugeruje, że zwracanie się do Boga z wyniosłością lub poczuciem własnej wartości jest nie tylko nierozsądne, ale i niebezpieczne. Zwrot „Czy ktokolwiek będzie chciał, abym go pochłonął?” sugeruje, że zwracanie się do Boga z wyniosłością i zadziorną butą jest jak proszenie się o własny upadek.
W starożytnym
świecie, zwłaszcza w kontekście kulturowym Hioba, ludzie darzyli Boga
głębokim szacunkiem. Wierzyli, że zwracanie się do Niego beztrosko lub
bez poczucia bojaźni może mieć poważne konsekwencje. Ten szacunek
znalazł odzwierciedlenie w praktykach i zwyczajach, które podkreślały
pokorę i ostrożność w mówieniu o Bogu lub do Boga. Słowa Elihu
przypominają Hiobowi i jego przyjaciołom, że drogi Boże wykraczają
daleko poza ludzkie pojmowanie, a żądanie od Boga odpowiedzi lub
wyjaśnień może być postrzegane jako przejaw pychy lub arogancji. Dla
Elihu ta postawa była kluczowa, ponieważ odzwierciedlała zdrowe
zrozumienie świętości i mocy Boga.
Elihu stawia pytanie retoryczne, które ostrzega przed wyniosłością związaną z
próbą konfrontacji z Bogiem lub kwestionowania Jego woli. Podkreśla ono
ogromną i niepojętą moc oraz mądrość Boga, sugerując, że żądanie
audiencji, której domagał się Hiob, lub przekonanie, że można kwestionować Jego postanowienia, jest zuchwałe, to stąpanie po coraz cieńszym lodzie. Pytanie które stawia Elihu. wzywa do pokory i szacunku, uznając ograniczenia ludzkiego
pojmowania w obliczu boskiego autorytetu.
Elihu podkreśla świętość Boga i potrzebę pokory w naszej relacji z Nim.
Sugeruje, że musimy zwracać się do Boga z uznaniem Jego wielkości i
własnych ograniczeń. Nie oznacza to, że nie możemy przedstawiać Bogu
naszych trosk, ale uczy, że powinniśmy to robić z szacunkiem, uznając wyższość Jego mądrości nad naszą. Dla chrześcijan ten werset podkreśla wagę
szacunku i pokory w zwracaniu się do Boga, przypominając nam, że On jest
Stwórcą, a my Jego stworzeniem. Wzywa nas do postawy zaufania, wiedząc,
że drogi Boże są dobre, a Jego mądrość przekracza nasze zrozumienie.
Elihu używa obrazu jasności słońca po tym, jak wiatr
oczyścił niebo. Podkreśla, że tak jak nie możemy patrzeć bezpośrednio na
słońce w jego pełnej jasności, tak nie możemy w pełni zrozumieć ani
zobaczyć chwały i wielkości Boga. Słońce w swoim blasku jest zbyt
potężne i olśniewające dla naszych oczu, tak jak mądrość i majestat Boga wykraczają
poza nasze zrozumienie rożnych sytuacji i okoliczności. Mowa Elihu przypomina Hiobowi, że drogi Boże
są często ukryte lub zbyt olśniewające, aby ludzie mogli je w pełni
pojąć, i że niektóre aspekty Bożych planów pozostają dla nas tajemnicą
Wzmianka
o „wietrze oczyszczającym niebo” była dobrze rozumiana w czasach Hioba, ponieważ w suchym,
pustynnym środowisku wiatry mogły rozproszyć kurz, pył pustynny i sprawić, tak że niebo
stało się krystalicznie czyste, odsłaniając intensywny blask słońca. Ta metafora przywodzi
czytelnikom na myśl obraz pogodnego, jasnego dnia, gdy intensywność
słońca jest niemal przytłaczająca. Porównując Boże drogi do blasku
słońca, Elihu zachęca słuchaczy i nas czytelników do głębokiego
zastanowienia się nad majestatem Boga.
„Niebiosa głoszą chwałę Boga, a sklepienie niebieskie obwieszcza
dzieło rąk Jego”. Psalm
19:1
Bóg nadchodzi w majestacie budzącym grozę NIV; Christian Standard Bible
Elihu opisuje majestat i wspaniałość Boga. Boga
nadchodzącego „w złotej okazałości” z północy ma podkreślać Jego chwałę i
wielkość. W starożytności północ była często kojarzona z boską mocą,
tajemnicą i siłą. Opisując wygląd Boga jako budzący podziw i
majestatyczny, Elihu wskazuje, że obecność Boga jest potężna i
chwalebna, daleko wykraczająca poza wszystko, co ludzie mogą w pełni
zrozumieć lub dorównać. Ten werset służy jako przypomnienie, że chwała
Boga jest przytłaczająca i że zasługuje On na głęboką cześć.
Wspomniany
tu „złoty blask” może również odnosić się do jasnego, budzącego podziw
efektu światła odbijającego się od burzowych chmur lub wschodzącego i
zachodzącego słońca. Posługując się tą metaforą, Elihu łączy potężne
żywioły natury z majestatem samego Boga, wzmacniając przekonanie, że
obecność Boga jest potężniejsza i wspanialsza niż cokolwiek w świecie
przyrody. Elihu przygotowuję słuchaczy na zmianę sceny, bo oto...



Komentarze
Prześlij komentarz