Hioba 39: 26-30
"Czy dzięki twojemu rozumowi wznosi się jastrząb i rozciąga swoje
skrzydła ku południu? Czy na twój rozkaz orzeł wzbija się i umieszcza
wysoko swoje gniazdo? Mieszka na skale i przebywa na iglicach
skalnych i graniach. Stamtąd wypatruje sobie żeru, jego oczy widzą
daleko. Jego młode ssą krew, a tam gdzie są przebici, tam jest i on."
TNP
" Czyż mocą twego rozumu wzbija się jastrząb, rozwija skrzydła swe ku
południowi? Czyż na rozkaz twój wzlatuje orzeł, a ściele wysoko
gniazdo swoje? Na opoce zamieszkuje, a przebywa na urwiskach skał,
jakby na zamczysku. Ztamtąd wypatruje żer, daleko śledzą oczy jego. A młode jego chlipią krew, a gdzie polegli tam on." Cylkow
"Czy mocą twojego rozumu wzbija się jastrząb (i) rozciąga swoje skrzydła ku południowi? Czy na twój rozkaz wznosi się orzeł i zakłada swe gniazdo wysoko? Mieszka na skale i nocuje na iglicach skalnych i graniach. Stamtąd wypatruje żeru, jego oczy patrzą daleko. Jego młode chciwie piją krew, a jest wszędzie tam, gdzie są przebici." Przekład dosłowny
W dzisiejszym fragmencie Pan Bóg zwraca uwagę na niezwykłe zdolności jastrzębia, ptaka znanego z bystrego wzroku, szybkości i zdolności do dalekich wędrówek. Zzdolność jastrzębia do lotu i poczucie kierunku nie wynikają z ludzkiej mądrości ani wysiłku, lecz są rezultatem Bożego zamysłu. Pytając Hioba, czy jastrząb lata dzięki jego mądrości, Bóg podkreśla, że tylko On obdarza stworzenie jego wyjątkowymi zdolnościami i instynktami. Migracja jastrzębia „na południe” odzwierciedla jego dany przez Boga instynkt nawigacji i przetrwania na długich dystansach, zgodnie z porami roku, do czego został stworzony.
Pytanie Boga ma na celu ukazanie Hiobowi granic ludzkiej wiedzy i mocy. Ludzie mogą obserwować, a nawet podziwiać lot jastrzębia, ale nie są w stanie kontrolować ani zrozumieć wszystkich instynktów i zdolności, którymi kierują się podobne stworzenia. Pan Bóg zachęca Hioba do uznania Go za mądrego Stwórcę, który rządzi nawet najdrobniejszymi szczegółami życia, przypominając mu, że Boża mądrość i zamysł znacznie przewyższają ludzkie pojmowanie.
W czasach Hioba ludzie rozumieli, że zwierzęta takie jak jastrzębie pokonują duże odległości, często według schematów, które ludzie mogli jedynie obserwować, ale nie w pełni zrozumieć. Obserwowanie tych migracji z pewnością budziło zachwyt u ludzi takich jak Hiob, którzy rok po roku widzieli zwierzęta podążające za niewidzialnymi wskazówkami.
Dla Hioba i jego słuchaczy pytanie o to, czy lot jastrzębia zależy od ludzkiej mądrości, podkreślało, jak bardzo Boże stworzenie jest poza ludzką kontrolą i wiedzą. Zdolność jastrzębia do nawigacji i instynktowne wyczucie kierunku lotu świadczy o wyższej mądrości – mądrości Boga, Stwórcy – który nadał cel i porządek światu przyrody.
Następnie Bóg pyta Hioba, czy ma moc kontrolowania orła, ptaka znanego z majestatycznego lotu i wysokich miejsc lęgowych. Orzeł jest kontrastem dla strusia.Pan Bóg zachęca Hioba do zastanowienia się, czy ma on jakąkolwiek kontrolę nad zachowaniem orła, a w szczególności nad jego zdolnością do szybowania i wyborem miejsca do budowania gniazda na wyżynach i niedostępnych miejscach. Pytając o to, Bóg podkreśla, że zdolności orła wynikają z Jego własnego planu, a nie z wpływu człowieka. Wolność i siła orła w locie oraz jego instynkt gniazdowania wysoko na klifach są odzwierciedleniem Bożej mądrości i mocy. Dzisiejszy fragment przypomina Hiobowi – i nam – że istnieją aspekty stworzenia, które wykraczają poza ludzką kontrolę i zrozumienie. Orzeł, ze swoimi niezwykłymi zdolnościami, jest przykładem Bożej kreatywności i autorytetu w świecie. Poprzez to pytanie Bóg wskazuje, że tylko On obdarza stworzenie jego unikalnymi cechami i instynktami, z których każda służy określonemu celowi w świecie.
W starożytności orzeł był często postrzegany jako symbol siły, wolności i władzy. Znany z bystrego wzroku, potężnych skrzydeł i zdolności do wznoszenia się na duże wysokości, orzeł budził wśród ludzi podziw i szacunek. Orły zazwyczaj budowały gniazda wysoko, na przykład na klifach lub wysokich drzewach, co czyniło je nietykalnymi. Wybór miejsca gniazdowania chronił ich młode i zapewniał im punkt obserwacyjny, z którego mogły obserwować otoczenie.
Obraz orła „wzbijającego się w powietrze” i „budującego wysoko gniazdo” przywołuje obraz majestatu, wolności i siły, oddając cechy, które czynią orła tak niezwykłym i nieuchwytnym.
Ten fragment jest częścią dłuższej mowy Boga, w której opisuje On różne zwierzęta, aby zilustrować Swoją mądrość i moc w stworzeniu. Poprzez poetycki język i sugestywne obrazy, pytania Boga zachęcają czytelników do zachwytu nad pięknem i celem, jaki wplótł w każdą część stworzenia, zachęcając do głębszego docenienia Jego autorytetu.
„Trzy rzeczy są dla mnie niepojęte, cztery, których nie rozumiem: droga orła po niebie…”. Księga Przysłów 30:18-19; „Lecz ci, którzy ufają Panu, nabierają sił, wzbijają się na skrzydłach jak orły; biegną, a nie mdleją, idą, a nie omdleją”. Izajasz 40:31 Te wersety podkreślają temat Bożej mądrości i mocy w stworzeniu, zachęcając wierzących do znalezienia w Nim siły i bezpieczeństwa.
W kolejnym wierszu Bóg opisuje siedlisko i zachowanie orła i podkreśla, że orzeł, ptak silny i majestatyczny, wybiera życie na wysokich klifach i skalistych urwiskach. Miejsca te są odległe i wzniesione, co zapewnia orłowi bezpieczeństwo i idealny punkt obserwacyjny do obserwacji otoczenia. Wysokie klify służą jako „twierdza”, miejsce bezpieczeństwa, które chroni orła i jego młode przed potencjalnymi zagrożeniami.
Bóg używa tego przykładu, aby przypomnieć Hiobowi, że On, jako Stwórca, stworzył każde stworzenie ze specyficznymi instynktami i cechami, które pozwalają mu rozwijać się w jego środowisku. Wybór orła, by zamieszkać na skalistych klifach, odzwierciedla mądrość Boga w zapewnieniu mu środowiska, które spełnia jego potrzeby bezpieczeństwa i widoczności. Pan Bóg uczy Hioba, że rządzi wszystkimi aspektami stworzenia, nawet tam, gdzie żyją i znajdują siłę i bezpieczeństwo.
Słowa „klif” i „skalna skała” podkreślają wysokość, siłę i niedostępność, ilustrując instynkt orła, który szuka schronienia w bezpiecznych i pewnych miejscach. Fraza „nocuje tam” sugeruje poczucie stabilności, bezpieczeństwa i komfortu, jakby orzeł instynktownie wiedział, że to jest jego miejsce.
„Pan jest moją skałą i twierdzą, i wybawicielem moim; Bóg mój skałą moją, w którym szukam schronienia”. Psalm 18:2; „Imię Pana jest warowną wieżą; sprawiedliwy do niej ucieka i jest bezpieczny”. Księga Przysłów 18:10 Te wersety przypominają nam, że Bóg jest naszą twierdzą i miejscem schronienia, zapewniając nam bezpieczeństwo i ochronę. Bóg jest naszym schronieniem, oferując wierzącym to samo poczucie bezpieczeństwa i stabilności, jakie orzeł znajduje w swoim wysoko położonym gnieździe.
Pan Bóg opisuje niezwykły wzrok orła i jego zdolność do dostrzegania ofiary z dużej odległości. Orły słyną z ostrego wzroku, pozwalającego im dostrzegać pożywienie wysoko na niebie lub z odległego miejsca. Werset 29 ilustruje naturalne umiejętności łowieckie orła, który szybuje lub siada wysoko, precyzyjnie i uważnie obserwując ziemię poniżej. Bóg przypomina Hiobowi o niesamowitym zamyśle, jaki umieścił w stworzeniu. Zdolność orła do dostrzegania pożywienia z daleka nie jest czymś, co ludzie mogą w pełni zrozumieć ani kontrolować – jest to dar od Stwórcy. Ten werset podkreśla dbałość Boga o stworzenie orła. Instynkt ptaka do poszukiwania pożywienia i jego ostry wzrok pozwalają mu rozwijać się w swoim środowisku. Poprzez ten obraz Bóg zachęca Hioba do zastanowienia się nad mądrością i mocą stojącą za Jego stworzeniem oraz do uznania, że każde stworzenie, od najmniejszego do największego, jest przygotowane do przetrwania i wypełnienia swojej roli.
Obraz ostrego wzroku orła mówi o wyjątkowej zdolności Boga do zapewnienia każdemu stworzeniu wszystkiego, czego potrzebuje do życia.
„Oczy wszystkich zwracają się ku Tobie, a Ty dajesz im pokarm we właściwym czasie. Otwierasz swą rękę i zaspokajasz pragnienie wszystkiego, co żyje”. Psalm 145:15-16 Ten fragment Psalmu mówi o Bożej opiece nad wszystkimi stworzeniami, odzwierciedlając zależność orła od Bożego planu.
Bóg opisuje zachowanie orła, gdy dostarcza pożywienia swoim młodym. Orły są drapieżnikami, a częścią ich przetrwania jest polowanie i zapewnienie pożywienia młodym poprzez przynoszenie zdobyczy. Zwrot „żywią się krwią” podkreśla instynkt orła, który polega na znajdowaniu pożywienia w miejscach, gdzie doszło do śmierci lub bitwy. Werset wskazuje, że tam, gdzie jest zdobycz lub padlina, orzeł będzie obecny, aby karmić swoje młode. Poprzez ten przykład Bóg przypomina Hiobowi o naturalnym cyklu życia, w którym drapieżniki odgrywają rolę w utrzymaniu równowagi w przyrodzie. Ten obraz orła znajdującego pożywienie dla swoich młodych podkreśla również Bożą troskę o stworzenie. Nawet w sytuacjach, które wydają się trudne dla ludzkiej wrażliwości, takich jak drapieżnictwo czy karmienie się padliną, istnieje przemyślany cel. Ten cykl, zaprojektowany przez Boga, podtrzymuje życie i pokazuje, jak każde stworzenie odgrywa rolę, która przyczynia się do rozwoju świata jako całości.
Mamy tutaj obraz suwerenności Boga nad życiem i śmiercią oraz Jego kontrolę nad wszystkimi aspektami stworzenia. Bóg stworzył orła ze zdolnością do polowania i troszczenia się o swoje młode, wyposażając go w instynkty, które pozwalają mu znaleźć pożywienie tam, gdzie jest ono dostępne. Ten fragment naucza, że Boże stworzenie obejmuje zarówno życie, jak i śmierć, i że oba te aspekty odgrywają rolę w Jego zamyśle. Choć werset ten może wydawać się surowy, ujawnia, że Boża mądrość obejmuje wszystkie aspekty natury, nawet te, które mogą wydawać się trudne do zrozumienia dla ludzkiego zrozumienia.
Pan Bóg posługuje się tymi stworzeniami, aby zilustrować Swoją suwerenność i porządek panujący w Jego stworzeniu. Jastrząb i orzeł są przykładami stworzeń, które działają zgodnie z zamysłem i rozkazem Pana. Instynktownie wiedzą, kiedy lecieć na południe, kiedy budować gniazda wysoko i jak szukać ofiary. To ukazuje Bożą mądrość i przewodnictwo obecne w świecie przyrody. Służy to również jako przypomnienie Hiobowi i czytelnikom, że Bóg panuje nad wszystkim, a Jego mądrość znacznie przewyższa ludzkie pojmowanie.
Pan Bóg troszczy się o jastrzębia i orła, zapewniając im miejsce do życia, pożywienie i potomstwo. Obraz orła, który buduje gniazdo wysoko i z daleka wypatruje ofiary, podkreśla troskę Pana o Jego stworzenia. Jest to odzwierciedlenie Jego troski i opieki nad całym Jego stworzeniem, w tym nad ludzkością. Przypomina to, że Bóg nie jest oderwany od swojego stworzenia, ale aktywnie się nim opiekuje i je podtrzymuje.



Komentarze
Prześlij komentarz