Hioba 16: 15-17
" Uszyłem wór na swoją skórę i wbiłem w proch moją godność. Moja
twarz jest zaczerwieniona od płaczu, a na moich powiekach jest cień
śmierci [wokół moich oczu głęboki cień]. Choć nie ma krzywdy na moich dłoniach, a moja modlitwa jest
szczera." TNP
"Wór uszyłem wokoło skóry mojej, wryłem w ziemię róg mój. Oblicze
moje zaczerwienione od płaczu, a na powiekach moich mrok śmiertelny. Jakkolwiek niemasz krzywdy w ręku moich, a czysta modlitwa moja." Cylkow
"Uszyłem wór na moją skórę i wryłem się w proch moim rogiem. Moja twarz jest czerwona od płaczu, a na moich powiekach – cień śmierci, choć na moich dłoniach nie ma gwałtu, a moja modlitwa jest szczera." Przekład dosłowny
Hiob opisuje swój zewnętrzny wyraz żałoby i żalu. Przyszycie wora na swojej skórze jest symbolicznym gestem głębokiego smutku i skruchy. Wykonany z szorstkiego materiału worek, był noszony w starożytnym świecie jako znak skrajnego cierpienia, żałoby, pokory lub pokuty. Mówiąc, że „zakopał” swoje czoło w prochu, Hiob podkreśla swoje całkowite upokorzenie i smutek. Proch jest często kojarzony ze śmiercią, żalem i pokutą. Akt Hioba, polegający na posypaniu głowy prochem, pokazuje, że czuje się całkowicie upokorzony i pokonany przez swoje cierpienie. Osiągnął punkt całkowitej rozpaczy i beznadziei, wyrażając swój żal w najbardziej ekstremalny i symboliczny sposób.
W starożytności wór i popiół były powszechnie używane jako fizyczny wyraz żałoby, skruchy lub wielkiego cierpienia. Kiedy ludzie stawali w obliczu intensywnego smutku lub boskiego sądu, zakładali wór pokutny i posypywali się prochem lub popiołem, aby pokazać swój żal lub poddanie się woli Boga.
Fraza „zaszył wór na mojej skórze” sugeruje, że smutek i cierpienie Hioba nie jest tylko chwilowym lub powierzchownym uczuciem, ale są głęboko i na trwale zaszyte w ciele Hioba.
W starożytnym świecie widoczne wyrazy żalu, takie jak płacz, nie były niczym niezwykłym. W przypadku Hioba jego cierpienie jest spotęgowane przez fakt, że nie tylko opłakuje utratę rodziny, zdrowia i bogactwa, ale jest również niezrozumiany przez swoich przyjaciół, którzy uważają, że jest odpowiedzialny za swoje własne cierpienie.
Hiob już wcześniej żalił się, że cierpienie zmieniło jego twarz, że nie jest pogodna. H 9:27 Obraz twarzy Hioba „czerwonej od płaczu” i „ciemnych cieni” pod jego oczami tworzy żywy obraz człowieka głęboko złamanego przez okoliczności. Wzmianka o jego twarzy i oczach podkreśla, że jego smutek nie jest ukryty – jest widoczny również na zewnątrz.
Podobnie jak Hiob, również Dawid oraz autor Trenów wyrażają głęboki smutek, żal i płacz; „Zmęczyłem się od mojego jęczenia. Całą noc zalewam moje łoże płaczem i łzami oblewam moje posłanie. Moje oczy słabną od smutku, omdlewają z powodu wszystkich moich wrogów”. Psalm 6:6-7; „Zmiłuj się nade mną, Panie, bo jestem w udręce; moje oczy słabną od smutku, a dusza i ciało moje od żalu”
Psalm 31:9; „Moje oczy ustają od płaczu, cierpię katusze wewnętrzne, rozlewa się serce moje na ziemi, bo lud mój jest zgładzony”. Lamentacje 2:11
Mimo tego co go spotyka, Hiob oświadcza; „Jednak moje ręce są wolne od krzywdy, a moja modlitwa jest czysta i szczera”.
Wie, że żył sprawiedliwie, a ten fragment jest częścią jego obrony przed oskarżeniami jego przyjaciół. Hiob mówi, że jego cierpienia nie można wytłumaczyć grzechem, ponieważ jego ręce są „wolne od przemocy”, a jego modlitwy są „czyste”.
Oświadcza, że jego ręce nie dopuściły się przemocy, co oznacza, że nie zrobił nic, aby zasłużyć na straszne trudności, z którymi się mierzy. Jego sumienie jest czyste i wie, że jego modlitwy do Boga były szczere i uczciwe. Hiob czuje się niesłusznie oskarżony przez swoich przyjaciół, którzy twierdzą, że jego cierpienie musi być wynikiem jakiegoś ukrytego grzechu. Ten werset jest sposobem Hioba na potwierdzenie, że pomimo całego bólu i zamieszania pozostał wierny Bogu i niewinny żadnego wykroczenia, które mogłoby spowodować jego cierpienie.
„Któż może wstąpić na górę Pana? Kto może stanąć w Jego świętym miejscu? Ten, kto ma czyste ręce i czyste serce”. Psalm 24:3-4 Ten Psalm odzwierciedla pewność Hioba co do jego własnej prawości i niewinności przed Bogiem.
Komentarze
Prześlij komentarz